Interviu. Piaţa leasingului din 2023 şi-a revenit, cel puţin parţial, din problemele legate de stocuri şi livrare, iar interesul s-a orientat mai mult către zona de vehicule electrice şi hibride. OTP Leasing urmăreşte în 2023 consolidarea portofoliului, a relaţiilor cu partenerii şi investiţia în digitalizare
♦ „Considerăm că pentru noi 2022 a reprezentat un an de succes, peste performanţele medii înregistrate de pe piaţa de leasing în general, în ciuda numeroaselor provocări. Două dintre acestea au constat în stocuri limitate de autoturisme şi de echipamente agricole au chiar absenţa lor, precum şi în întârzieri în termenele de livrare, care au creat presiune asupra noastră, ca finanţator, influenţând în mod direct relaţiile cu clienţii şi furnizorii“, a transmis Toni Ioan Tataru, CEO al OTP Leasing pentru ZF.
„Finanţarea prin leasing financiar este parte a unui ecosistem economic în schimbare, influenţat puternic de tendinţele de cumpărare, investiţiile verzi, digitalizarea accelerată şi interconectarea sistemelor. Piaţa leasingului din 2023 şi-a revenit, cel puţin parţial, din problemele legate de stocuri şi livrare în ceea ce priveşte autoturismele. Observăm un interes crescând al clienţilor pentru zona de vehicule electrice sau hibride, dar şi o nevoie de diversificare şi extindere către zona de echipamente. În prezent, compania noastră păstrează un portofoliu bine echilibrat, a cărui valoare creşte constant în raport cu ţintele pe care ni le-am asumat pentru acest an“, a detaliat şeful OTP Leasing.
Pentru prima jumătate a anului, el a explicat că nu s-a observat o încetinire a interesului de achiziţie, însă există o stare de precauţie pentru următoarele luni rămase până la finalul anului.
Pe de altă parte, OTP Leasing, parte a grupului bancar OTP Bank România, urmăreşte consolidarea portofoliului, a relaţiilor cu partenerii şi investiţia în digitalizare în anul 2023, după ce performanţele de anul trecut au marcat o creştere semnificativă, cu două cifre din perspectiva procentuală, pe toate segmentele-cheie monitorizate de companie, respectiv portofoliu, volume finanţate de bunuri noi şi second-hand.
„Considerăm că pentru noi a reprezentat un an de succes, care, din estimările noastre, s-ar situa peste performanţele medii înregistrate de pe piaţa de leasing în general, în ciuda numeroaselor provocări. Două dintre acestea au constat în stocuri limitate de autoturisme sau chiar absenţa lor, precum şi în întârzieri în termenele de livrare, care au creat presiune asupra noastră, ca finanţator, influenţând în mod direct relaţiile cu clienţii şi furnizorii.“
„În contextul acesta, este important să subliniem faptul că am reuşit să obţinem aceste rezultate graţie unei strategii de consolidare pe care am implementat-o în ultimii trei ani, construită pe câteva elemente fundamentale: un portofoliu robust, echilibru financiar, capital adecvat, lichiditate toate coordonate de o echipă extrem de competentă. Această fundaţie solidă împreună cu disponibilitatea unui capital suficient ne-au conferit avantajul necesar pentru a înregistra astfel de performanţe“, a mai detaliat şeful OTP Leasing.
În ceea ce priveşte anul 2023, liderul companiei de leasing financiar este de părere că rezilienţa a devenit o prioritate pentru organizaţie.
„În calitate de companie de leasing financiar, ne-am dedicat întotdeauna strategiei de a dezvolta soluţii durabile şi eficiente pentru clienţii noştri, astfel încât ei să îşi crească, la rândul lor, activitatea prin intermediul finanţărilor de bunuri. Intenţionăm să ne stabilizăm portofoliul actual de produse şi servicii, pentru a ne menţine competitivi într-un mediu volatil şi complex. În acest sens, suntem mereu atenţi la evoluţiile tehnologice şi la schimbările din comportamentul clienţilor şi ne adaptăm oferta în consecinţă, mai ales că influenţa factorilor disruptivi nu mai vine doar din domeniul nostru“, în viziunea OTP Leasing.
Astfel, compania susţine că a venit cu oferte către anumite segment noi, cum ar fi cele de tipul rent-a-car şi a adaptat ofertele pentru vehiculele electrice şi hibride.
Un exemplu este finanţarea unui parc de autovehicule verzi al e-Mobility Rentals.
„Scopul acestei finanţări este de a oferi soluţii inteligente pentru a susţine conceptul de închirieri vehicule electrice bazat pe baterii interschimbabile în locaţii fixe (swap stations), fiind primul serviciu de acest gen din Europa. Finanţarea marchează începutul unui parteneriat care va susţine, până în 2024, achiziţia a 400 de vehicule electrice pentru parcul auto al companiei. În prezent, maşinile sunt utilizate de companii din industria de food delivery şi lanţuri de hipermarketuri, urmând a se extinde şi către alte domenii de activitate.
„În acelaşi timp, OTP Leasing lansat anul acesta platforma Autovehicule Rulate Verificate, creată ca o modalitate de susţinere a partenerilor şi businessurilor care sunt interesate să aleagă o soluţie de leasing financiar. Platforma pune la dispoziţie o gamă largă de autovehicule, fiind exclusiv bunuri ale partenerilor, şi un motor de căutare simplu, care poate oferi rapid autovehiculele care se potrivesc nevoilor şi bugetului fiecărui client.
„Aceasta a fost dezvoltată complet in-house, fiind un proiect colaborativ al echipelor de business, IT şi marketing. Vom continua să investim în digitalizare şi inovare. Recunoaştem importanţa tehnologiei în sectorul leasingului financiar şi dorim să ne asigurăm că rămânem în avangarda acestei revoluţii digitale. Aceasta include îmbunătăţirea platformelor noastre online pentru a oferi clienţilor şi partenerilor noştri o experienţă mai bună şi mai eficientă. Extindem în prezent capacităţile platformei Webleasing, dezvoltată împreună cu partenerul nostru TotalSoft, dedicată automatizării fluxului de business şi de aprobare, dezvoltăm fluxurile de conversaţie din Eliza, chatbotul nostru lansat în 2020, am relansat platforma dedicată clienţilor MyLeasing. Totodată, ne-am crescut capabilităţile interne de dezvoltare digitală, echipa noastră internă de IT fiind cea care, pe lângă contribuţia la operaţiunile zilnice şi suport tehnic, dezvoltă integral sau are o contribuţie semnificativă la proiectele digitale.“
Din punctul de vedere al trendului din ultimii ani, şeful OTP Leasing susţine că ecosistemul mobilităţii s-a schimbat şi continuă să fie influenţat de tranziţia către o economie verde.
„Utilizatorii finali doresc un mod de călătorie mai curat, mai sigur şi mai ieftin, iar companiile îşi propun să răspundă cât mai bine acestor nevoi. Astfel, vedem atât o creştere a atenţiei acordate ESG (Environmental, Social and Governance), cât şi o gestionare mai eficientă a costurilor postpandemie. Totodată, observăm o creştere a apetitului investitorilor pentru soluţiile de mobilitate durabile. Electrificarea va permite o experienţă de transport personalizată, susţinută de reduceri importante ale emisiilor de CO2. Studiile arată că multe dintre companii au implementat deja sau iau în considerare achiziţia a cel puţin una dintre următoarele variante de mobilitate în următorii trei ani: vehicule hibride, hibrid plug-in şi vehicule electrice cu baterii“, au mai adăugat reprezentanţii companiei.
Pe parcursul anului trecut, 73% dintre companiile din România au adoptat soluţii tehnologice, depăşind astfel media europeană, protrivit unui studiu realizat de Banca Europeană de Investiţii (BEI).
„Cu toate acestea, conform Indicelui Economiei şi Societăţii Digitale (DESI), nivelurile scăzute de schimb de informaţii între întreprinderi şi prezenţa modestă a IMM-urilor cu o intensitate digitală de bază reprezintă cele mai mici procente la nivelul Uniunii Europene. Acest fapt împiedică economia naţională să beneficieze de avantajele oferite de soluţiile digitale. Observăm o tendinţă crescută de digitalizare în rândul companiilor, acestea înţelegând tot mai bine beneficiile tehnologiei, iar proporţiile se schimbă anual. Asistăm la apariţia unei noi generaţii de antreprenori, mai deschişi către inovaţie şi familiarizaţi cu tehnologia, pentru care accesibilitatea unei soluţii digitale direct de pe smartphone este o normă. Chiar dacă antreprenorii cu o experienţă mai vastă sunt mai reticenţi în a se orienta către digital, mulţi dintre ei au reuşit să se adapteze eficient la aceste schimbări, contribuind astfel la creşterea proporţiei de digitalizare în piaţă“, a menţionat CEO-ul OTP Leasing.
Astfel, ţinând cont de aceste aspecte, o abordare holistică a zonei de mobilitate şi transformare digitală va avea reverberaţii şi în cazul finanţărilor.
„Deja privim cu atenţie diferite tipuri de sectoare si modul în care influenţează dezvoltarea durabilă, analizând activ maniera în care putem crea ecosisteme integrate, digitale, care să permită fluxuri end-toend pentru toţi actorii implicaţi pe lanţul de finanţare. Ne aşteptăm ca fiecare progres în tehnologie, sisteme integrate şi dezvoltarea competenţelor digitale să modeleze sistemele şi metodele de operare ale finanţatorilor din piaţă, la fel ca noi“, a concluzionat şeful OTP Leasing.
Piaţa leasingului din 2023 şi-a revenit, cel puţin parţial, din problemele legate de stocuri şi livrare în ceea ce
priveşte autoturismele, iar acum interesul creşte pentru zona de vehicule electrice şi hibride,
a spus Toni Ioan Tataru, CEO al OTP Leasing pentru ZF.